söndag 21 december 2008

Veterinärbryderi

Förrättningsunderlag. Bara namnet låter ju skumt. Men det kändes genast bättre när matte läste de inledande raderna:
"Leya är en tik som är mycket aktiv, fin i mycket gott allmäntillstånd, vacker hårrem..."
Sen stod det nåt om mina rackarns öron.
Matte: Leya har fått sår på båda öronlappskanter. Det är tjocka svarta sårskorpor på såren, ena örat har det blivit ett djupt jack i så att hon ser ut som en öronmärkt ko.... Hon verkar inte besvärad av det, men det läker aldrig!!! Hon är nu inne på sin andra behandling, nån svampdödarvariant, den första var med kortison och antibiotika, men inget verkar hjälpa! Är det nån där ute som varit med om nåt liknande så snälla ge mig ett tips! Hon lider som sagt inte, men jag är rädd att öronen blir kortare och kortare om det inte går att stoppa upp! Jag har frågat runt lite, men ingen verkar veta något om det här. Några tips från allmänheten?!?

Etiketter:

5 kommentarer:

Blogger erika sa...

Hej matte! Jag har försökt kolla lite, och tydligen är det ett vanligt problem bland pinschrar iaf.

Några pinschertips:
-Plåstersprej. Det ska tex finnas nåt för hästar med tjära i(?!) som ska vara jättebra.
-Fucidin. Jag tror det var det jag hade till Anton. Funkade inte alls på honom, men enligt en pinschermatte funkar det superduperbra.
-Tejpa med sånt där "tejpbandage": ta en remsa som du fäster på undersidan av ena örat, dra under hakan och fäst i undersidan på andra örat. Sen tar du en remsa till som du fäster på översidan av örat och sen klibbar ihop med tejpen under hakan, och så på översidan på det andra örat. Då kan hon inte skaka omkring på öronen så väldans.

Och så ska man smörja och smörja och smörja med tex helosan när öronen väl har blivit hela.

Sasoh och jag håller tummarna för att hon inte har lika knasiga öron som Anton!

21 december 2008 kl. 10:35  
Anonymous Anonym sa...

Det där tejpbandaget som erika skriver om funkade på carlos lilla jack i örat som bara ville gå upp hela tiden och aldrig läka :( Det vi anväde kallas Leukoplast och är hudfärgat (finns på apoteket) Sen hade Karo jätteproblem med ett öra som liksom skrumpnade ihop och dog längst ut(necros eller liknade) och veterinären på ultuna ville skära av en rätt stor bit av örat. Men deras hemvetrinär rekomenderade en salva som de masserar in (massagen är viktig för att få blodcirkulation!)och de klarade örat- Vi ska ta reda på vad det var för salva men kanske var det massagen som var viktigast?
Lycka till!!! Kramar och buffisar

22 december 2008 kl. 07:38  
Blogger Vimla sa...

GOD JUL i massor till hela stora familjen!!!
Hoppas ni fortfarande har en massa snö och att tomten kommer med massa goda paket!
KRAM från oss.
Jooo...ring när du får tid så ska jag berätta hur du får ordning på öronen, matte har just kommit till rätta med mina efter typ 3månader och en evighet ;)

24 december 2008 kl. 03:07  
Anonymous Anonym sa...

hej igen! hoppas ni hade en trevlig julafton!

jag tror också att massage är viktigt. arne (råttan) fick bensår när han var gammal, så då masserade vi benen på honom flera gånger om dagen. både mysigt och nyttigt :)

24 december 2008 kl. 13:49  
Anonymous Anonym sa...

Lämnar en länk till en RR med liknande öronlappsbekymmer.

www.djungelzack.com

24 december 2008 kl. 15:42  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida